Ekonomisk Reform
17 Juni 2019 kl. 19:32:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: SMF - Just installerat!

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stockholm  (läst 9355 gånger)
Klas
Gäst
« skrivet: 25 Mars 2009 kl. 15:57:48 »

Jag har länge känt att vårt ekonomiska system inte är bra. Att människor kan samla på sig så mycket kapital att de kan styra och ställa över hela marknader och mer eller mindre förslava folk. Jag är inte kommunist men jag tycker det är fel när människor på lagliga eller olagliga grunder kan samla på sig så mycket tillgångar att de sedan får långt mycket mer makt än våra folkvalda ledare.

Så när det nu går upp för mig att dessa ovalda ledare använder ett så fult trick som att skapa pengar för sig själv så vill jag inte spela med längre. Att förändra samhället så att vi nyttjar och fördelar jodens resurser på ett rationellt och rättvist sätt är inte så lätt. Men vi måste få ett stopp på det här låga tricket. Folk jobbar ju ihjäl sig och familjer spricker för att göda detta läckage i vår ekonomi.

För mig är det absurt hur vi kan gå omkring ovetandes om detta. Folk i allmänhet är så fixerade vid  att jobba och tjäna pengar och så vet vi inte hur pengar uppstår!

Jag skulle vilja träffa andra i Stockholm och reda ut hur vår ekonomi fungerar, hur den istället skulle kunna fungera och vad vi kan göra för att förändra.

Några intresserade eller någon som redan känner till en sådan grupp?

Vänligen
Klas   (klanor (at) spray.se)

Loggat
Klas
Medlem
**
Antal inlägg: 26

« Svara #1 skrivet: 27 April 2009 kl. 21:36:05 »

Vi är några som träffas på ett café på söder och filosoferar lite.... nästa gång imorgon 27e april kl 18. Hör av dig!

Klas
Loggat
Agneta
Gäst
« Svara #2 skrivet: 28 April 2009 kl. 23:17:17 »

Hittade inte till den här sidan förrän idag tisdag 28 april. Är gärna med och filosoferar när ni träffas nästa gång.

Loggat
Klas
Medlem
**

« Svara #3 skrivet: 14 Maj 2009 kl. 11:59:59 »

Hej Agneta!

Kul att du är intresserad....

En bugg på detta forum har gjort att jag inte kunnat svara dig.... men nu är det fixat. Vi har träffats 2 ggr på söder och det har varit trevligt och givande. Det klarnar liksom lite när man får bolla dom här frågorna fram och tillbaka... jag tycker det är väldigt svårt att få in i skallen att bankerna skapar pengar när vi lånar.... samtidigt som allas pengar blir mindre värda. De privata bankerna får ta hem vinsten av pengaskapandet i form av ränta på pengar SOM DE INTE HADE ATT LÅNA UT.... utan skapade med hänvisning till att de nya pengarna kommer tillbaka efterom de har en skuldsedel som säkerställer det. Och försvinner pengarna när de kommer tillbaka till banken och skuldsedeln stryks? Det finns många frågetecken hos mig....
Det största frågetecknet är hur detta system har blivit så etablerat och hur vi kan låta det fortgå.... hur civilekonomer utexamineras på löpande band utan att ha en susning om detta tjuvtrick.  

Jag vet inte när vi träffas nästa gång... vi har ingen fast dag eller så.... maila gärna till mig och lämna mobil nr så kan jag maila och messa när vi träffas... det blir ofta med kort varsel. Om någon annan har lust att ta initiativ till en träff så är det välkommet.... jag är beroende av barnvakt och har svårt att planera in så långt i förväg.

Loggat
Mats33
Gäst
« Svara #4 skrivet: 8 Juni 2009 kl. 20:50:10 »

Hej, när och var träffas ni? Är i STH i början av juli. mvh mats
Loggat
Klas
Medlem
**

« Svara #5 skrivet: 9 Juni 2009 kl. 22:46:42 »

Hej Mats!

Det har blivit några träffar på cafe hängmattan, Södermalm. Högst oregelbundet och i mån av intresse. Jag ska försöka få ihop en träff snart igen.

Om du mailar till mig till klanor (at) spray.se  - så ska jag maila dig när vi träffas.

Detta kan ta fart på allvar om någon engagerar sig mer i det, jag har bara kunnat driva det halvhjärtat så långt.

Mvh Klas
Loggat
Klas
Medlem
**

« Svara #6 skrivet: 26 Juni 2009 kl. 14:46:39 »

Filmkväll hos JAK (nära slussen) - ”Confessions of an economic hitman”

Tisdagen den 30 juni kl. 18.30
Filmkväll:
Dokumentärfilm om avregleringen av den svenska kreditmarknaden och dess
konsekvenser
Dokumentär om 1980-talets avreglering av den svenska kreditmarknaden
vilken sedan ledde fram till 1990-talets ekonomiska kris.
”Confessions of an economic hitman”
John Perkins arbetade tidigare som ekonomisk rådgivare för bland annat
Världsbanken (The World Bank). I denna film berättar han om vilka metoder
som används för att styra utvecklingen i önskad riktning.

Plats: JAK, Hälsans hus, Fjällgatan 23, 1 tr (vid korsningen
Katarinavägen/ Renstiernas gata nära Slussen)

Fritt inträde! Föranmälan till johkre@yahoo.se

---

Maila eller ring mig så kan vi träffas innan filmen - 070-6683123
Mvh Klas
Loggat
Mats39
Medlem
**

« Svara #7 skrivet: 1 April 2010 kl. 00:00:38 »

Jag är i STH nästa gång 22-24 april. Kanske kan vi dra ihop några och t.o.m. bilda en formell förening då, för det borde ju gå att skaka fram några fler penningfolk i STH än i Umeå iaf. Mitt förslag, som Patrik verkar vara med på, är att vi bildar en förening som syftar till införandet av penningreform, införandet av en ovillkorlig basinkomst, ett svenskt utträde ur EU samt ett grönt systemskifte. Det behöver antagligen inte preciseras mer än så. Föreningen bör vara ideell förening, och det som gäller för att få igång en sådan är egentligen bara att någon förbereder (vilket jag kan göra) och att vi får ihop ett gäng på minst 6,7 personer som kan träffas och göra det som krävs för att få igång föreningen. Stadgar mm.
Loggat
Patrik
Administratör
Medlem
**
Antal inlägg: 211

« Svara #8 skrivet: 1 April 2010 kl. 17:53:05 »

Mats, alla som vill vara med i föreningen kan träffas. Men behöver vi träffas så många? Det skulle väl vara lika enkelt att göra det 2-4st över Internet via post? Så kan vi ha ett öppet forum här där alla kan diskutera föreningen.

Jag tycker också föreningen ska verka för allmännyttan med målet att skapa ett rättvist ekonomiskt system. Våra första mål är införandet av en penningreform och ovillkorlig basinkomst (fungerade ju ypperligt i Afrika när det testades där). Jag är gärna med i EU för att ha samarbete som gynnar alla inblandade parter, men inte när EU tar bort vår suveränitet. Om EU fungerar på ett dåligt sätt, då borde vi gå ut ur EU, men denna fråga tycker jag andra får ta hand om. Vi ägnar oss ut det största problemet som påverkar alla andra beslut kring andra problem - pengarna.

mvh
- Patrik
Loggat
JL
Medlem
**
Antal inlägg: 13

« Svara #9 skrivet: 3 April 2010 kl. 08:31:15 »

Patrik: Minns att Maastrischtfördraget tog bort Sveriges möjlighet att låna av Riksbanken. Nu antar jag att förbudet ligger kvar i Lissabonfördraget. Att gå ur EU är därför av avgörande betydelse för kunna ge ut pengar genom staten eftersom denne då lånar av RB. Men iofs. de skuldfria pengarna kanske riksdagen kan ge ut direkt. Men är det troligt att vi kommer undan med sådant förfarande utan att storebror EU lägger sig i?

Jag tycker att Solidarsystemet bör utredas också iom. den inbyggda basinkomsten. Det är möjligt att utan nationell reform införa detta system på lokal nivå.
Loggat
Patrik
Administratör
Medlem
**
Antal inlägg: 211

« Svara #10 skrivet: 3 April 2010 kl. 11:30:55 »

Du har rätt JL. Är Sveriges suveränitet hotad av EU så bör vi absolut gå ur, så jag kan hålla med om att vi behöver gå ut ur EU på de skäl du presentera. Men samtidigt ser jag möjligheten att inom EU påverka som medlem, är man inte medlem kan man inte påverka.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!