Välkommen Gäst | Bli Medlem
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: Kärnan i en penningreform  (läst 18220 gånger)
JL
Medlem
**
Antal inlägg: 13

« Svara #20 skrivet: 11 Januari 2011 kl. 12:13:30 »

Komplementära valutor tror jag faktiskt mer på än en nationell lösning. Efter mycket tänkande fram och tillbaka, samt läsande av Lietaer och Greco, har jag landat på detta. Främsta argumentet är monokulturen, som Nils nämner, som skapas av legal tender-lagar. Staten är nödvändigtvis inte god och den som kontrollerar penningmängden kontrollerar allt. Den nya teknik vi idag åtnjuter gör det dessutom mycket lätt att skapa valutasystem online för vem som helst att koppla upp sig mot. Jag tror att lobbandet för alternativa valutasystem kan leda till en konkurrens mot banksystemet likvärdig med open source software mot Microsoft eller fildelningen mot upphovsrättsindustrin. Sätt igång nu och ge det 10-15 år så tror jag nog att det kan hända grejer! Var var open source för 10-15år sedan liksom?

Det gäller bara att sätta fart på det och det skulle vi lätt kunna göra. Alla vi som känner till problemet med pengar skulle kunna samlas på en gemensam plattform för en nationell bytesring utformad kring ett ömsesidigt kreditsystem och börja handla med varandra. Sedan skulle lokala bytesringar kunna skapas runt om i landet som alla är kopplade till denna gemensamma marknadsplats. Kurser i "JAK-anda" via studieförbund skulle kunna anordnas och seminarier hållas. Jag har koll på bra mjukvara osv.

En annan anledning till att sätta igång omgående, tror jag, är att det ekonomiska systemet har sådana problem just nu att stora konsekvenser för vårt lands ekonomi kan vara nära förestående. Därför behöver vi en livbåt att erbjuda folk och företag när krisen kommer.

Joina gärna min grupp "nätverket för komplementära valutor i Sverige" för att snacka mer: http://www.facebook.com/group.php?gid=106249086090001

=)
Loggat
udfnjh
Ny Medlem

Antal inlägg: 2

« Svara #21 skrivet: 14 Juli 2012 kl. 05:11:26 »

Tumme upp säger jag också, det är enkelt och bra förklarat. Vem ska man nu påverka för att det verkligen ska hända?

Gafas De Sol De Hombre
Loggat
Patrik
Administratör
Medlem
**
Antal inlägg: 211

« Svara #22 skrivet: 14 Juli 2012 kl. 21:48:56 »

Tumme upp säger jag också, det är enkelt och bra förklarat. Vem ska man nu påverka för att det verkligen ska hända?

Gafas De Sol De Hombre

Att föra dialog med lokalpolitkerna eller statspolitikerna är en bra väg att gå nu när så många är medvetna om penningsystemet.

Genom dialogen kan man förklara att en lokal valuta för att t.ex. minska nedskärningar inom vård, skola och omsorg samt där pengar behövs skulle bringa oss en bättre välfärd och en hälsosammare befolkning.

Att pengar ska styra när det nästan enbart är siffror (95% är krediter = inget fysiskt, som lånas ut) i en dator är inte logiskt om man inte vill bedriva ett skuldslaveri.

Alternativ som gör samhället bättre för människor skulle vara något alla politiker vill ägna sig åt. Annars ägnar de sig inte åt människans bästa och genom en dialog med dem kan detta komma fram och de kommer knappast bli omvalda.

Vänligen
Patrik
Loggat
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!