Ekonomisk Reform
14 December 2019 kl. 09:43:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: SMF - Just installerat!

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bör en valuta backas av guld eller ej?  (läst 2907 gånger)
Amema
Ny Medlem

Antal inlägg: 2

« skrivet: 22 Mars 2012 kl. 01:39:22 »

Många hävdar att vi absolut måste knyta värdet på pengarna till något fysiskt som är värdefullt i sig. Annars kommer det att gå illa... Andra är lika övertygade om att det är guldet som är roten till eländet. Kan vi hitta så många källor som möjligt för och emot dessa inriktningar?

Jag har tidigare tyckt att pengarna borde vara fria, sedan låtit mig övertalas att guld är nödvändigt och när jag anslöt mig till forum som tror på att en valuta måste vara backad tyckte jag att argumenten var tomma. Guld t ex har inte ett dugg med min kreativitet och arbetskapacitet att göra. Att mäta mig med en metall som finns långt borta låter nästan ännu fånigare än den pappersmyntfot vi har idag.

Är det gammal vana eller rädsla för det obegripliga som gör att vi håller fast så hårt i sedlarna och smyckena? Ingendera går ju att äta eller värmer när det är kallt. Nu är pengarna nästan helt bortrationaliserade så att de "räntefria" pengarna från riksbanken inte cirkulerar längre utan marknaden helt och hållet få hålla till godo med låtsaspengarna från bankerna. (Här försökte jag mig på att gå in på riksdagen.se och leta i grundlagen som säger vad lagliga betalningsmedel är, men inget begripligt går att hitta...) Frågan är vad som händer när den sista sedeln har dragits tillbaka.

Istället för att starta snöbollskrig om ifall en valuta bör vara backad eller ej, så föreslår jag att vi samlar in vad olika tänkare har sagt om ämnet innan vi slåss om det. Ok? Lista alla källor här.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!