Ekonomisk Reform
14 December 2019 kl. 10:40:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: SMF - Just installerat!

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Torgny Persson - Inflation är stöld, både förr och nu  (läst 2317 gånger)
Patrik
Administratör
Medlem
**
Antal inlägg: 211

« skrivet: 24 Maj 2011 kl. 23:04:26 »

Jag såg precis en föreläsning av Torgny Persson (www.libertysilver.se) där han berättar lite om inflation och deflation samt för och nackdelar med olika penningsystem och vad som backar upp dem.

Föreläsningen finns att se här: http://vimeo.com/23789019

Min personliga åsikt är att det inte spelar någon roll vad som backar upp pengar. Värdet i pengar idag är som en ifrån Riksbanken sa till mig: Tillit.

Guld och silver må ha haft ett stabilt värde men fiat pengar eller papperspengar skulle också kunna ha ett stabilt värde om vi slutade spekulera i värdet och istället låste värdet. Att man kan spekulera i guld och silver är inte heller så bra eftersom det påverkar värdet och därmed köpkraften. Det finns bättre sätt än att backa upp pengar med ädelmetaller för isåfall blir de rika de som har mest metaller. Vad vi har ska inte spela någon roll, utan vad vi gör.

Ett pengasystem kan fungera utan att vara uppbackat av guld eller silver, det räcker att en regering bestämmer ett fast värde och ser till så spekulation inte kan existera för det är just spekulation som förändrar värdet igenom vad vi kallar för marknaden.

Men Torgny har rätt i mycket han säger om hur pengar skapas och det är ett stort problem. Pengar borde inte skapas ur skuld genom utlåning, utan pengar borde spenderas in i samhällsekonomin för att få samhället att frodas.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!