Ekonomisk Reform
16 December 2019 kl. 02:02:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: SMF - Just installerat!

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Såhär skapas pengar  (läst 5023 gånger)
Patrik
Administratör
Medlem
**
Antal inlägg: 211

« skrivet: 8 April 2010 kl. 17:22:03 »

Jag tänkte vi skulle ha en klistrad tråd som beskriver hur pengar är skapade.

• Enkelt sagt är det skapade ur tomma intet. Detta är inte sant för de ca 8% som är sedlar och mynt, dessa är skapade utav diverse råvaror, men dess värde är dock fiktivt.
  • Över 90% av alla pengar skapas i form av krediter som är helt fiktiva och finns endast som bokföring.

De fiktiva krediterna som skapas får ett värde utav tillit. Detta ordet tillit tycker jag (likaså riksbanken) är ett bra ord på vad pengar egentligen är. Något alla kan förstå är att pengar underlättar byteshandel samt är ett bytesmedel. Vi kan ha en bättre byteshandel med ett bättre system.

För de som vill gå djupare rekommenderar jag följande tråd:

Huvudfrågan Nätverket Ekonomisk Reform vill lyfta fram är att vi borde skapa mer pengar gemensamt, idag skapas knappt några pengar gemensamt. De skapas främst ur skuld utav privata institut. Vi vill att makten ska gå ifrån privata sektorn till den offentliga som representerar människorna och inte juridiska personer (företag).
« Senast ändrad: 8 April 2010 kl. 18:24:40 av Patrik » Loggat
JL
Medlem
**
Antal inlägg: 13

« Svara #1 skrivet: 18 April 2010 kl. 00:16:34 »

http://alternativportalen.wordpress.com/2010/01/17/vart-ekonomiska-system-del-1-vad-ar-egentligen-pengar-och-hur-skapas-dem/

Leende (smiley)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!