Ekonomisk Reform
7 December 2019 kl. 21:33:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: SMF - Just installerat!

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Riksbankens vinst går till folket  (läst 6502 gånger)
herrkarlson
Ny Medlem

Antal inlägg: 1

« skrivet: 8 Mars 2010 kl. 00:51:38 »

Hej,

Jag läste i Lag (1988:1385) om Sveriges riksbank, 10 kap, 4 §   "Riksbankens resultaträkning och balansräkning fastställs av riksdagen, som också beslutar hur bankens vinst skall disponeras...."

Om jag inte bara är sjukt trött nu tror jag att jag precis slog hål på hela den här rörelsen... om jag inte är sjukt trött..

//Henrik
Loggat
Patrik
Administratör
Medlem
**
Antal inlägg: 211

« Svara #1 skrivet: 8 Mars 2010 kl. 09:39:13 »

Hej herrkarlsson,

Riksbankens vinst går till riksgälden om jag inte har helt fel. Men oavsett hur deras vinst fördelas så har vi fortfarande ett ohållbart system. Vi har också problemet med att majorieteten (över 90%) av alla pengar skapas genom att skuldsätta en person, ett företag eller ett land.

Dessutom kan inte Sveriges riksbank skapa pengar åt staten när budgeten inte räcker till. (Detta sägs driva upp inflation, men det är en sanning med modifikation). Vill vi leva i ett samhälle där vi inte kan ha toppmodern gratis sjukvård, toppmoderna utbildningar (också gratis), samt arbeta 6h istället för 8h med samma eller mer lön mot vad vi har idag. Då kan den här rörelsen lägga ner.

Men 100% utav alla jag pratat med vill arbeta 6h, vill ha bättre löner inom offentliga sektorn, och ett bättre system rent allmänt. Målet med en ekonomisk reform är främst att skapa ett hållbart rättivst samhälle för alla. Något vi inte har idag vilket är fakta.

mvh
- Patrik
Loggat
JL
Medlem
**
Antal inlägg: 13

« Svara #2 skrivet: 9 Mars 2010 kl. 21:52:30 »

Hej,

Jag läste i Lag (1988:1385) om Sveriges riksbank, 10 kap, 4 §   "Riksbankens resultaträkning och balansräkning fastställs av riksdagen, som också beslutar hur bankens vinst skall disponeras...."

Om jag inte bara är sjukt trött nu tror jag att jag precis slog hål på hela den här rörelsen... om jag inte är sjukt trött..

//Henrik

Tror du är sjukt trött...

Staten får inte låna av Riksbanken längre för att nämna en sak du nog bör "slå hål på" ytterligare för att rörelsen ska rubbas.
Loggat
Mats39
Medlem
**
Antal inlägg: 26

« Svara #3 skrivet: 15 Mars 2010 kl. 03:08:37 »

Givetvis är det bra att seignioragevinsten från de tre procent av pengarna som består av sedlar och mynt, går till staten. Men ännu bättre om det fanns en seigioragevinst på resten av pengarna, och att de också gick till staten - och sen till folket.
Loggat
wallsand
Ny Medlem

Antal inlägg: 2

« Svara #4 skrivet: 16 Mars 2010 kl. 00:37:43 »

Hej,

Jag läste i Lag (1988:1385) om Sveriges riksbank, 10 kap, 4 §   "Riksbankens resultaträkning och balansräkning fastställs av riksdagen, som också beslutar hur bankens vinst skall disponeras...."

//Henrik

Detta har våra politiker beslutat då de undertecknat Maastrichtavtalet. (och senare Lissabonfördraget)
Det är bara att läsa kapitel 2 artikel 105a och kapitel 1 artikel 104 så inser man att europas befolkningar blivit ”förslavade” av banknätverket. Det är nog inte många vanliga löntagare och skattebetalare som är medvetna om att staterna är förbjudna att låna av egna riksbanken. De MÅSTE låna av finansoligarkin. Sedan läser jag i Riksbankens senaste årsredovisning att 4/9 av vinsten går tillbaka till staten och att det är den vanligaste andelen.
//Johan S
« Senast ändrad: 16 Mars 2010 kl. 11:24:02 av Patrik » Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!