Ekonomisk Reform
9 December 2019 kl. 17:50:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: SMF - Just installerat!

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Den Ekonomiska Parasiten  (läst 2426 gånger)
K2
Gäst
« skrivet: 4 Februari 2010 kl. 19:28:54 »

Jag ramlade över en sida på nätet som beskriver hur de rikas ackumulering av välstånd från övriga medborgare påverkar ett samhälle på sikt. Det var verkligen skrämmande läsning! Men onekligen mycket intressant.

Jag lade sedermera upp informationen på min/vår blogg: http://alternativportalen.wordpress.com/2010/02/04/utsugningens-abc-nar-de-rika-blir-for-rika/.

Om det (peppar peppar) lyckas med genomförandet av en ekonomisk reform kan det faktiskt vara så att sagan inte är slut "och de levde lyckliga i alla sina dagar" ändå!

Politiska reformer måste kanske också till som omöjliggör en värdeextraktion ur realekonomin av den rikaste minoriteten (1%) som konsekvent överstiger tillväxtprocenten för hela samhället. Detta är allvarliga saker som, jag misstänker, bör diskuteras inom ramarna för denna rörelse om målet med en ekonomisk reform ska bli ett hållbart och rättvist samhälle för alla medborgare!

Likväl bör frågan kring kontrollen över marken diskuteras. Att äga land har historiskt varit ett sätt för eliten att kontrollera sina undersåtar och ja... suga ut dem.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!