Ekonomisk Reform
16 December 2019 kl. 02:33:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: SMF - Just installerat!

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur kan man argumentera för en ekonomisk reform  (läst 7624 gånger)
marky
Ny Medlem

Antal inlägg: 4

« skrivet: 1 Januari 2010 kl. 19:41:30 »

Hej

Jag har föreslagit att Piratpartiet ska arbete för en ekonomisk reform som bland annat innebär att staten kan skapa skuldfria pengar. På sikt tänkte jag att Fractional Reserve Banking avskaffas. Lån skulle kunna ges av myndigheter genom att de skapar krediter mot låg ränta som raderas när väl lånet är återbetalt. Det ska även vara tillåtet att låna ut pengar men endast riktiga pengar, alltså med 100 % reserv. De som sätter in pengar på en bank ska också tydligt meddelas om det kan hända att deras pengar lånas ut och ska i så fall få ersättning t ex i form av ränta som är rimligt sett till hur mycket pengar banken tjänar på att låna ut pengar, säg minst 50 % av bankens vinst på utlåningen.

Utan att gå in på alltför mycket på detaljer, hur ska man gå tillväga och hur argumenterar man mot folk som påstår att det skulle bli kaos om staten skapade pengar och om FRB på sikt avskaffades?

Har läst en del dokument på denna sida och bland annat sett filmerna Money Masters och The Secret of OZ.

Om staten skapar pengar skuldfritt och reglerar mängden pengar i omlopp samtidigt som folk har chans att ta kreditlån där krediterna raderas när lånen är återbetalda, kan det fungerar och hur ska man gå tillväga?

Alla tips välkomnas. Har sett att det funderas på att starta ett parti här, tror att ni kan få stort stöd.

Mvh

/Marcus Borg
« Senast ändrad: 1 Januari 2010 kl. 19:43:46 av marky » Loggat
JL
Gäst
« Svara #1 skrivet: 3 Januari 2010 kl. 01:02:03 »

Citat från: marky
Hej

Jag har föreslagit att Piratpartiet ska arbete för en ekonomisk reform som bland annat innebär att staten kan skapa skuldfria pengar. På sikt tänkte jag att Fractional Reserve Banking avskaffas. Lån skulle kunna ges av myndigheter genom att de skapar krediter mot låg ränta som raderas när väl lånet är återbetalt. Det ska även vara tillåtet att låna ut pengar men endast riktiga pengar, alltså med 100 % reserv. De som sätter in pengar på en bank ska också tydligt meddelas om det kan hända att deras pengar lånas ut och ska i så fall få ersättning t ex i form av ränta som är rimligt sett till hur mycket pengar banken tjänar på att låna ut pengar, säg minst 50 % av bankens vinst på utlåningen.

Utan att gå in på alltför mycket på detaljer, hur ska man gå tillväga och hur argumenterar man mot folk som påstår att det skulle bli kaos om staten skapade pengar och om FRB på sikt avskaffades?

Har läst en del dokument på denna sida och bland annat sett filmerna Money Masters och The Secret of OZ.

Om staten skapar pengar skuldfritt och reglerar mängden pengar i omlopp samtidigt som folk har chans att ta kreditlån där krediterna raderas när lånen är återbetalda, kan det fungerar och hur ska man gå tillväga?

Alla tips välkomnas. Har sett att det funderas på att starta ett parti här, tror att ni kan få stort stöd.

Mvh

/Marcus Borg

Jag föreslog detsamma på piratpartiets webforum men blev utbuad av både moderatorer och övriga. Tycker Piratpartiet är självklart för ett sådant förslag. Då skulle de ha ett närmast komplett partiprogram för frihet i samhället!

Jag tycker du ska läsa Bankerna och Skuldnätet av Ellen Brown. Där ges mycket bra argument för en ekonomisk reform! Dessutom är den väldigt bra skriven. Det diskuteras även en del i forumet på www.secretofoz.com och även www.webofdebt.com ger bra info.

Såg föresten The Wizard of Oz på SVT idag. Jädrar va bra den gamla rullen blev efter att man läst Ellen Browns bok (där nästan varje kapitel börjar med ett citat ur Frank Baums bok) och sett The Secret of oz! Synd bara att de bytte ut silverskorna mot rubinskor!

Richard A Werners böcker New paradigm of macroeconomics och Mammons furstar ger också bra argument för en ekonomisk reform, företrädesvis för ställandet av centralbankers direktstyrning under demokratiska organ. ECB skrämmer skiten ur mig efter att ha läst Mammons Furstar måste jag säga! Ingen EURO för mig tack!
Loggat
Patrik
Administratör
Medlem
**
Antal inlägg: 211

« Svara #2 skrivet: 3 Januari 2010 kl. 01:14:26 »

Enkelt argument är att ställa frågor till Piratpartiets ledning. T.ex. visste du att om staten skapar pengar kunde vi lösa nästan alla samhällsproblem, t.ex. de stora problemen såsom laglig piratkopiering. Hur löser vi dessa?

Genom att ställa frågor och lära varandra se möjligheterna. Pengar berör alla ämnen vad vi än diskuterar. T.ex. kunde artisterna och filmskaparna fått bidrag om de hade över säg 10 000 fans (bidrag som täcker deras utgifter som skapas utan lån och ränta till allas fördel). Eller över 25 000 fans eller om de kunde ge bevis för en bra idé eller en bra presentation. Skulle de misslyckas har man i alla fall försökt. Med dagens ekonomiska system skapar vi ett tankesätt som skapar kriminalitet utifrån makten pengar har. Det som räknas är vad vi människor gör och är det något vi ska värdera så är det människan och inte pengar. Idag värderar politiken pengar, inte människan. Det kan piratpartiet ändra på, och med det skapar de historia.

Det är dags för rättvisa, och om man står för rättvisa bör man som intellektuell människa lära sig förstå pengar och hur bra de kan vara om vi ändrar på systemet.
Loggat
Marcus Borg
Gäst
« Svara #3 skrivet: 3 Januari 2010 kl. 20:27:36 »

Även om många är negativa på PPs forum så tycker jag inte att man ska ge upp för det. Många på PPs forum är inte ens medlemmar men kritiserar kraftigt t ex förslag på ekonomiska reformer. Tycker att folk på detta forum kan ta fram en motionstext och sedan låta någon som är medlem i PP lägga upp den som motion innan årsmöten i år. Tror att en sådan motion har chans att gå igenom. Vi förra årsmöten kunde det räcka med runt 50 röster för att få igenom en motion
Loggat
marky
Ny Medlem

Antal inlägg: 4

« Svara #4 skrivet: 3 Januari 2010 kl. 20:20:03 »

Tycker att någon på detta forum kan skriva en motion om en ekonomisk reform som sedan en medlem i PP lägger fram som motionsförslag innan PPs årsmöte i år. Det kan nog räcka med 50-100 röster för att få igenom en sådan motion.

« Senast ändrad: 3 Januari 2010 kl. 20:20:28 av marky » Loggat
Gunnar
Gäst
« Svara #5 skrivet: 5 Januari 2010 kl. 12:37:46 »

Hej Patrik och ni andra som startat nätverket. Snygg seriös hemsida. Blanda inte ihop er agenda med PP:s, Ekonomisk Reform ska stå på egna ben och kommer att sprida sig som en löpeld över landet. Först mun till mun och Facebook och stödgrupper och ut till skolor och folkbildning och flygblad och klibbor och sen parti. Ett eget parti. Den enskilt viktigaste frågan. Jag sprider ordet till mina vänner och bekanta och är glad att ni finns, att korten ligger på bordet. Nu är det bara gasen i botten Leende (smiley) / Gunnar
Loggat
JL
Gäst
« Svara #6 skrivet: 6 Januari 2010 kl. 14:38:36 »

http://forum.piratpartiet.se/Topic191776-110-1.aspx?Update=1

Haka gärna på debatten! Cheesy
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!