Problemet är att om alla kan låna utan ränta så kommer alla att låna, så mycket de bara kan och kommer leva utanför sina tillgångar, men jag antar att om bankerna inte kan tjäna pengar på utlåning så kommer de gå i konkurs och vi får nöja oss med en centralbank som sköter utlåning.. eller så har man en statlig bank istället (typ SBAB).
En bank ska i ett sånt samhälle jag pratar om ha ansvar för sina handlingar. Allt i samhället är transparent och alla lagar utgår ifrån Fri Vilja. Riksbanken är det allra högsta hönset när det gäller bankregler, och den styrs av regeringen. Allting ska vara helt transparent när det gäller ekonomin inom det offentliga. Varför ska man dölja något om man inte är har något att gömma?
Vid t.ex. en utlåning så följs pengarna upp, och alla lån är bundna mellan människor som förr i tiden när man brukade ha en viss bankman, eller en viss frisör osv. Dagens samhälle är för opersonligt, vilket håller på att ändras tack vare Internet genom t.ex. bloggandet och diskussionsforum. Internet är en informationsrevolution.
Men det krävs en väldig diciplin på utlånarna så att det krävs rejäl säkerhet för att låna, åtminstone som privatperson. Kapital för att starta företag är en helt annan sak. Men det är viktigt att man har möjlighet att låna till nya företag.
Idén är att alla ska få lån för sina affärsidéer, om de är bra förstås. Om något är bra kan veteraner inom det området avgöra.
Bankerna förlorar inget på att låna ut, de vinner ingenting heller. De har bara ansvar.
Det jag ogillat med det samhälle jag vuxit upp i är just hur dåligt pengar fungerar rent praktiskt när det kan göra så mycket mer. Pengar är en idé och vår idé är att pengar är mer värda än en människa och dennes välmående, speciellt om vi bara skulle leva en gång...
Jag har funderat en del på var värdet ligger någonstans som bakgrund för kronan. Skulle man ha ett guldlager som man knyter kronan till för en fast växelkurs eller knyter man till en annan valuta som förr eller hur ska den ha tillräckligt förtroende? Nu är den ju rörlig men jag är rädd att en sån här reform skulle påverka förtroendet negativt så man kanske bör tänka på den delen också.
Man knyter den till människan och hennes förmåga till utveckling genom kreativitet och ett väl fungerande samhälle som fungerar i symbios med naturen, människan och allas fria viljor.
Pengar ska skapas för att mäta tillgång och efterfrågan. Ingen ska behöva köpa så mycket att de måste ha pengar pengar pengar.. Det är ett sjukligt tillstånd, sånt kan hjärnskrynklare lösa. Vi kan skapa helt otroliga saker genom vår fantasi och vår kreativitet, men idag är det just dessa sjuka pyskopater som styr systemet. De tror att de måste ha mer och mer och mer och mer.. De ger lite men tar mer.
Eftersom pengar är en idé så kan vi forma pengaidén så vi löser alla problem som beskrivits i
Plan till Reform.
Är nyfiken på dina tankar om mina svar

Att kronan är flytande torde försvåra för en ekonomisk reform. Enligt Ellen Brown så är länder med flytande valuta högst utsatta för spekulativa attacker från bankkarteller. Vilket vi väl blev utsatta för i början av 90-talet right?
Det är idioti att ha flytande valuta, speciellt om man känner till vad en ekonomisk "hit" är för något. Som du säger JL. Problemet är bara att medelsvensson inte förstår problematiken och de som förstår det utnyttjar det till sin fördel. Nu är det fler och fler som förstår och sprider kunskapen, så fler vill ha ett nytt system. Detta gör det nya systemet oundvikligt, det är dock upp till oss alla hur snabbt vi vill ha det.
Anyway, inga mer flytande valutor.

Plus utbildning i hur karteller arbetar genom ekonomisk krigsföring så vi kan förbjuda och skapa ett system där det inte fungerar och inte behövs.
mvh
Patrik