Ekonomisk Reform
10 December 2019 kl. 18:07:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: SMF - Just installerat!

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Wörgl  (läst 6214 gånger)
Mats
Gäst
« skrivet: 24 April 2009 kl. 09:57:23 »

Bland de mer eller mindre kreativa förslag här i forumet så saknar jag "Stamp scrips" av den typen som introducerades i den österrikiska staden Wörgl på 30-talet:

http://en.wikipedia.org/wiki/W%C3%B6rgl#.22The_Worgl_Experiment.22

« Senast ändrad: 1 Januari 1970 kl. 02:00:00 av Patrik » Loggat
Patrik
Administratör
Medlem
**
Antal inlägg: 211

« Svara #1 skrivet: 19 Maj 2009 kl. 13:15:36 »

Det verkar ha varit en riktigt bra lösning. Inte konstigt att bankerna förbjöd det, eftersom de förlorar makt med ett sådant system.

Att skapa pengar för att skapa saker samt sysselsätta människor är helt klart ett överlägset sätt att skapa pengar. Då pengarnas värde blir i människan i form av lön samt de saker som skapas som t.ex. en Skid hopp och en bro. Tyvärr så har vi hamnat i ett system där pengar skapas genom skuld och med fokus på att maximera vinsten.

Genom att vilja maximera vinsten så skapas en evig växande tillväxt. Det är inget sunt system och kan endast liknas vid en cancer, då cancer är det enda i naturen som växer på det sättet. I slutändan är det självförstörande och det är precis vad dagens ekonomiska system är. Annars hade vi inte haft fattigdom och en så stor klyfta mellan rika och medelklassen.
Loggat
JL
Gäst
« Svara #2 skrivet: 3 Januari 2010 kl. 01:02:12 »

Skapar inte ett sådant system en ganska stark tillväxt? Kan inte detta på sikt vara skadligt för miljön när pengarna cirkulerar så fort?
Loggat
Patrik
Administratör
Medlem
**
Antal inlägg: 211

« Svara #3 skrivet: 3 Januari 2010 kl. 01:07:29 »

Bra fråga JL.

Svaret är att tricket är att skapa pengar till förmån för Människa och Natur (miljön och planeten). Så efterfrågan är det som ska bestämma mängden pengar. Idag finns det efterfråga på mer pengar vilket är lika med makt vilket skapar människor som söker makt. Detta betyder att många strävar efter pengar för att pengar är livsviktigt, det formar dina levnadsvillkor. Många har mer makt än andra.

Finns ingen efterfrågan behövs inga pengar = staten tar in de på något sätt till naturens och människans fördel. Empati framför girighet är målet med ett sådant system, vilket dagens system underminerar. Vi har bara ett alternativ: att ändra det.

Få kan enas om hur, jag ser en superenkel lösning. Vi skapar pengar utefter tillgång och efterfrågan baserat på sunt förnuft och empati, vilket skapar förståelse och kärlek.
Loggat
JL
Gäst
« Svara #4 skrivet: 6 Januari 2010 kl. 14:38:28 »

Ja, vilket system som skall väljas är mycket svårt att enas om. Jag kan inte ens enas med mig själv!

Det snabbaste och enklaste verkar dock vara Ellen Browns förslag. Det är det enklaste att förstå för gemene man (tror jag) och det är väldigt lätt för riksdagen att anta om den så skulle önska.

I övrigt tycker jag det vore fräsigt om ekonomisk reform samlade ihop intressenter för alternativa valutor. Många små lokala valutaexperiment över hela landet skulle kunna, genom trial and error, hjälpa till att definiera vad som verkar funka bäst rent praktiskt. Allra coolast för egen del tycker jag skulle va om man fick ihop ett gäng människor som gemensamt bosatte sig i någon övergiven ödeby någonstans för att starta upp en helt ny ekonomi med hjälp av Solidarsystemet. Fast jag tror inte tekniken finns för det alternativet än.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!